lördag 31 december 2011

Hälsa en klassfråga???

Fick frågan förra veckan. Jag satt och funderade en bra stund och kom fram till att det mycket väl kan vara så...
Om jag ska äta en bra kost enligt mitt sätt att se på hälsa, så kostar det en del pengar. Grönsaker, frukt och vitt kött är enligt mig, ganska dyrt.
Jag var och skulle handla här i Bromölla igår och tänkte köpa lite svenska äpplen, som till och med var närproducerat (Vånga ca 2mil bort). För Vånga äpplen skulle jag få betala 25kr/kg medans de Holländska äpplena kostade 15kr/kg... 10kr/kg mer för att köpa närproducerat tycker jag är för mycket.
Visst kan jag hitta rotfrukter till ganska bra priser men jag tror på en varierad kost och i den ingår även frukt, fisk, kyckling mm.
Fisk är enligt min plånbok dyrt, iallafall där jag bor. Kycklingen är inte billig mat och som jag kunde konstatera igår så är det orimligt dyrt att köpa svenskproducerade grönsaker och frukt.

Då kommer vi in på klassfrågan!
Höginkomsttagarna kan utan problem köpa den (bra) maten, köpa dyra gymkort och lägga pengar på tex en PT, massör, kostrådgivare mm. Sen om de gör det är en annan fråga....
Om du inte är så lyckligt lottad att ha en hög lön så kan det bli lite mer knivigt att få ihop träningskort, bra kost, medlemskap för en aktivitet och kanske utrustning. Pengarna räcker kanske inte till för den gruppen i samhället som skulle behöva jobba med hälsan mest.
Detta smittar sedan av sig på barnen till föräldrar som inte har en hög lön. Dessa barnen får kanske inte den möjligheten och kulturen att vara aktiva och att äta en bra kost.
Jag klankar inte ner på dem i samhället som har höga inkomster utan konstaterar att har du en bra lön är det lättare att ge sig själv och sina barn en bra hälsa. Men hög inkomst och en bra hälsa går inte hand i hand. Det krävs att man jobbar hårt med hälsan oavsett vilken lönegrad du tillhör, och hur man gör det kommer jag förmodligen att skriva om någon annan gång:-)

Gott Nytt År på er som läser detta!!!

1 kommentar:

  1. Men det e ju betydligt mer hälsosamt att köpa holländska äpplen till familjen, än hamburgare och lösgodis. Sverige har underbar natur, frisk luft och motion behöver inte kosta något. Långa promenader, spela fotboll med kidsen på gräsmattan osv. Visst hade en PT och stenhårt dietistprogram för maten varit toppen, men finns massa andra alternativ också :)

    SvaraRadera