tisdag 10 januari 2012

Sverkers Stora Strid!!!

Jag satt och såg på en repris av det senaste "Sverkers Stora Strid". Det handlade om "socker" och vilken hälsopåverkan socker har på befolkningen och hurvida livsmedel med mycket socker i ska beskattas hårdare än vanligt livsmedel...
Lite fakta ifrån programmet:
* Vi stoppar i oss i genomsnitt 40kg socker per person om året.
* Vi dricker i genomsnitt 91 liter läsk per person om året.
* Vi äter i genomsnitt 15kg godis per person om året.
* Hälften av Sveriges vuxna män är överviktiga.
* En lågutbildad kvinna löper 2-3ggr så stor risk att drabbas av hjärtsjukdomar jämfört med en högutbildad kvinna.
Detta var en del av de fakta som presenterades i programmet. Jag har sätt liknande siffror på andra ställen så det stämmer säkert med verkligheten.

Socker får vi i oss oavsett om vi vill eller ej. Det finns i de flesta produkter och jag tror inte det är så hälsosamt att idiot läsa alla innehållsförteckningar innan man äter något.
Jag tycker dock att man kan sluta hälla i sig sockret, smaksatt vatten som läsk egentligen är varje dag. Man behöver inte äta godis och choklad varje dag utan det fungerar utmärkt att ha en dag i veckan som belönings dag.
Socker är en extremt snabb och koncentrerad kolhydrat källa som ger en kick nästan direkt.
Man blir pigg och allert och tycker livet är ganska bra för en kort stund tills kroppen har justerat in sig igen med hjälp av insulin. Problemet är att när känslan av välbefinnande försvinner så vill vi ha MER
av den goda sköna känslan. Jag tror att det är något liknande som en alkohol eller narkotika missbrukare känner...

Jag tycker att det imellanåt blir lite för hysteriskt med kosten. Det ska vara den ena dieten efter den andra. I den ena dieten ska du bara äta grönt, i en annan ska du bara äta fett och i en tredje ska du bara äta kött osv...
Var har kostcirkeln tagit vägen?
Jag tycker att kostcirkeln fungerar lika bra idag som den gjorde på 80-talet när jag fick lära mig om mat i skolans hemskunskap. Med lite modifikation så fungerar tallriksmodellen utmärkt.
Ett problem som jag själv märkt och som jag tar upp så fort kost kommer på tal, är portions storleken. Jag tycker att det tas för stora portioner generellt..
Det är bara att titta på storleken på talriken och hur den har förändrats genom åren. Jag kommer ihåg tallrikarna ifrån mitt barndoms hem (normal storlek på 70-talet) och när jag jämför med tallrikarna som står i mitt hem idag (vanliga höganäs tallrikar) så skiljer det nog 2-3cm i diameter.
Detta innebär i mitt huvud iallafall, att det får plats mer mat på dagens taltikar. Mer mat innebär också mer energi, och då är vi inne på inkomster och utgifter.
Man måste göra av med den energin som man stoppar i sig. Gör man inte det så lägger sig energin som reserv runt magen och rumpan i väntan på att användas. Men om reserven inte används och det bara fylls på i reserven runt mage och rumpa så har vi ganska snart en övervikt att brottas med....

Tillbaka till det jag började skriva om...
Jag tycker det hade varit helt OK att lägga en extra skatt på socker och skräpmat, och samtidigt göra en så kallad skatteväxling för att få sänkt pris på frukt och grönt.

Jag tycker också att politikerna i vårt land skulle våga lagstifta om daglig fysisk aktivitet på schemat för våra barn, typ "Bunkeflomodellen"...
Det tror jag hade givit barnen en bra start på livet...

Tänk efter!
Behöver du verkligen godis och läsk varje dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar