måndag 16 januari 2012

Lågintensiv konditionsträning!!!

Vem är vältränad???
Troligtvis finns det lika många åsikter om detta som det finns dagar på året.
Jag tror att man kan vara vältränad på många sätt.
Grunden till att vara vältränad tycker jag ligger i en stark "motor", alltså ett starkt hjärta och starka lungor.
Hur får man ett stark motor då?
Enligt min syn på det hela så bygger man en stark motor genom lågintensiv konditionsträning under många år.
Själv försöker jag lägga 6-8veckor varje år för att låta kroppen komma ner i varv och träna långa pass (över en timme) med låg puls (för mig under 145 slag/min). Jag försöker ligga på en medelpuls på 130-135 slag/min under mina lågintensiva pass.
Lågintensiv konditionsträning (50-70% av max puls) kräver nästan att man använder sig av pulsklocka när man tränar, för att man ska kunna hålla koll på pulsen under träningspasset.
Den lågintensiva träningen kan man göra på många sätt. Själv föredrar jag att springa, simma och cykla under mina lågintensiva pass. Men snabba promenader funkar också utmärkt...
För att veta sitt interval (50-70% av max puls) är det bra att göra ett maxpuls test.
Man kan göra en generell beräkning av sin maxpuls:
(Obs! Detta är ett sätt att räkna, det finns flera andra)

Män: 220 - ålder
Kvinnor: 226 - ålder

eller så gör man ett maxpuls test för att ta reda på exakt maxpuls. Jag tycker det är enklast att göra testet på cykel för då kan jag pressa mig lite hårdare än när jag springer.

Jag tycker att det svåraste med lågintensiv träning är att hålla igen på farten. Tycker att jag håller promenad takt när jag springer men det är en härlig känsla när jag efter 8 veckor kan börja öka farten och köra intervaller när man är ute och springer och låta hjärtat och lungorna jobba ordentligt.

Några tips vid löpning:
* Sträck på dig när du springer så att lungorna kan jobba maximalt.
* Träna upp styrkan i rygg och mage så blir löpningen också lättare.
* Glöm inte att träna upp styrkan i benen med olika styrke övningar. Det kommer att förbättra din löpning och minska skaderisken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar