tisdag 24 januari 2012

Svar på lite frågor!

Hur många gånger ska jag äta varje dag?
Jag tycker att man ska äta 5-6ggr per dag. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och ev kvällsmål. Tyngden skall dock ligga på frukost, lunch och middag. Kvällsmålet kompletterar jag med när jag tränar mycket eller när jag tränar på kvällen.

Vad ska jag äta för frukost?
Jag tycker att gröt av alla slag är en bra start på dagen. Till det kan man lägga till lite nötter och torkad frukt. Ibland när jag är riktigt hungrig på morgonen lägger jag till en eller två smörgåsar (gärna med makrill på). På morgonen brukar jag också ta några omega-3 kapslar.

Vad ska jag tänka på om jag ska börja löpträna?
Jag rekommenderar alla som ska börja springa att skaffa sig ett par riktigt bra löparskor. Det finns bra affärer som bara håller på med löpning och de kan hjälpa till att prova ut en sko som passar din fot och ditt löpsteg.
När det kommer till kläder så är det en smaksak vad som gäller. Själv springer jag alltid i tights i olíka längder beroende på temperaturen. Säckiga bomulls byxor och en urtvättad tshirt skulle jag vilja avråda alla från att använda vid träning.
Löparstumpor kan jag med varmt hjärta rekommendera då skoskav är ett säkert sätt att tappa lusten att ge sig ut och springa.
När det kommer till själva träningen så tycker jag att man ska ta det lugnt i början och öka tempo och sträcka efter hand som det känns bra.
Om möjlighet finns så försök springa på mjuka underlag och undvik att springa på asfalt några längre sträckor. Asfalten sliter på ben och knän och skador är inte vad man vill ha när man börjar att komma igång att springa.

Detta var allt för denna gången men skicka gärna fler frågor så ska jag svar på dem efterhand :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar