torsdag 15 december 2011

Bakning!

Jag har problem med att hitta bröd i butik som passar mig i smak och innehåll.
Därför bakar jag själv så ofta jag bara hinner. Det är ett bröd som man kan sätta sin egen prägel på genom att lägga i sånt som man själv gillar som tex. valnötter, morot osv. Idag använde jag bara rågkross som extra ingridiens.
Grundrecept:
25g jäst
2 msk olja (eget val)
2 tsk salt
5 dl vatten
2 dl rågsikt
2 dl grovt rågmjöl
9 dl vetemjöl
+ valfria tillbehör

Värm vattnet till 37 grader.
Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet i en stor degskål.
Häll i olja, salt, önskade tillbehör, det grova rågmjölet och rågsiktet och rör om.
Arbeta sedan in vetemjölet och arbeta degen slät och fin antingen med maskin eller förhand.
Lägg en bakduk över bunken och låt jäsa i 1 timme.
Ta upp degen på bakbordet och arbeta den smidig.
Dela degen i två delar och arbeta degarna till två runda knubbiga bröd.
Lägg de två bröden på bakplåtspapper och låt jäsa utan bakduk i ca 30min.
Skär bröden med en kniv och pudra lite mjöl på toppen.
Grädda bröden i nederdelen av ugnen i 200grader i 30-35 min.
Låt bröden svalna på galler utan bakduk.
Avnjut med gott pålägg och lite grönsaker:-)
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar