fredag 16 december 2011

Hälsoarbete på arbetsplatsen!!!

Att jobba med hälsan på arbetsplatsen tycker jag är något som alla företag borde göra. Jag pratat ofta om aktivt hälsoarbete och passivt hälsoarbete.
Passivt hälsoarbete menar jag på är när företaget betalar ut ett "friskvårdsbidrag" och sen ska allt vara bra.
Aktivt hälsoarbete är för mig när företaget investerar i föreläsningar, tävlingar, aktiviterer, team building mm för att få produktiva och hälsomedvetna medarbetare.
Att bedriva ett "passivt" arbete kan resultera i att medarbetaren köper tex ett gymkort och sedan inte använder det. Då har företaget kastat pengarna i sjön. Ingen nulägeskontroll görs innan och ingen uppföljning görs när året är slut.....
Det är på inget sätt arbetsgivarens ansvar att den anställde sköter om sin hälsa, men arbetsgivaren kan ge den antällde kunskap och redskap att ta hand om sig själv och sin hälsa.
Investerar arbetsgivaren i kunskap och redskap för att den anställde ska kunna sköta om sin hälsa tror jag att man kommer att se resultat ganska fort, i en glad, frisk och produktiv medarbetare, och vilken arbetsgivare vill inte ha en sådan anställd???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar