onsdag 28 december 2011

Vad sysslar föräldrar med....

Satt idag på en snabbmatsresturang och förundrades över vad föräldrar stoppar i sina barn. Visst får var och en bestämma över sina barn men det måste finnas en gräns. Jag tycker det är fel att 3-4 åringar ska dricka läsk till maten en onsdag. Mina barn fick mjölk till sin hamburgare.
Visst är läsk gott, men själv har jag satt en gräns att dricka läsk, till en gång i veckan och det är på lördagen då det även bjuds på godis. Detta gäller alla mina 4 kids....
Ingen godis eller dryck med tillsatt socker under resten av veckan.
Kidsen vet vad som gäller och frågar inte efter godis och läsk under veckorna.
Socker får vi i oss iallafall utan att behöva hälla i oss det i vätskeform.

Satt och pratade med en mamma till en av min sons kompisar för några veckor sedan. Då kom vi in på godis och läsk, och jag berättade hur vi har gjort hemma hos oss. Hennes ögon spärrades upp när jag också berättade att barnen inte brukar äta upp sitt godis utan det brukar ligga och bli gammalt i något skåp där det landar.... Det skulle aldrig fungera hemma hos oss, säger hon. Godis och läsk måste ta slut innan vi går till sängs säger hon.
Har vi tappat begreppet "lagom mycket"???
Måste man äta och dricka tills det är helt slut???
Som förälder så är jag ansvarig för vad för uppfostran mina barn får. I den uppfostran ingår både hur man uppför sig och vilka rutiner man bör ha.
Jag behöver inte ge mina barn en rutin där man häller i sig socker 24/7....

Som jag sa innan, det är upp till var och en förälder att bestämma var barnen får för mat och dryck.
Jag tycker att barnen är vår framtid och jag vill ge dem den bästa framtiden jag kan, och då ingår inte övervikt och div. sjukdomar som man kan få av att äta och dricka fel saker i den framtiden....

Tänk på vad vi stoppar i våra barn och självklart oss själva:-)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar