torsdag 24 maj 2012

Börja motionera

Att röra på sig är utan tvivel den största hälsofrämjande insatsen du kan göra. Alla andra insatser som att sluta röka eller att äta sunt och nyttigt är också bra men är inte så effektiva om du inte motionerar.
WHO rekommenderar 30min motion om dagen för att bibehålla en "god" hälsa.
Jag sträcker mig lite längre och säger att minst 30min pulshöjande aktivitet om dagen krävs för att bibehålla en "god" hälsa.
Detta är vad jag kallar vardagsmotion.
Anledningen till detta är att jag allt för många gånger ser personer som är ute och "motionerar", men går så långsamt att pulsen knappt ökar. För att stärka hjärta och lungor krävs en pulshöjning under en längre tidsperiod och det är det som är grejen med motion.
Hälsa grundar sig i ett stark och friskt hjärta och lungor.

1. Börja med att komma igång med en pulshöjande aktivitet.
2. Sätt upp mål med din motion.
3. Planera in motion i din kalender varje dag.
4. När de första målen har uppnåtts så sätt nya mål och utmana dig själv hela tiden.
5. Vill du öka effekten av din träning så börja ät nyttigt och om du röker, sätt upp ett mål att sluta röka.

Att skaffa och bibehålla en god hälsa är något som inte görs över en natt, utan kräver en insats ifrån din sida resten av ditt liv. Det låter kanske skrämmande men det är inte så dramatiskt som det låter.
Med enkla medel kan vardagsmotion klämmas in i även i en fullbokad kalender. Efter lite tid kommer det att falla sig naturligt att få in en pulshöjande aktivitet varje dag.

  
Njut av värmen och börja motionera redan idag:)



2 kommentarer:

  1. Hej hopp!

    Jag har varit ganska flitig på att träna, tills för ett par år sen då lusten/tiden helt försvann...eftersom jag tränat så pass mycket förr tycker jag att jag hållit mig i bra form trots utebliven träning...med bra form menar jag ingen viktökning. Men jisses vad lungorna, orken, smidigheten har tagit stryk...men nu :) ska jag börja träna Zumba nästa vecka, hoppas verkligen jag tycker det är kul :)

    Ha det finfint!

    /Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är absolut inte ensam om att ha tränat flitigt och sedan tappat träningen. Kondition är ju en färskvara och försvinner förbluffande fort...
      Hoppas att Zumban blir det energitillskott som du söker:)

      Radera